Archwium > Numer 415 (03/2008) > Rozbrojone sumienie? > Niewykorzystany kapitał?

Niewykorzystany kapitał?
Czy porządek moralny, który postrzega sumienie chrześcijańskie, ma być całkowicie odzwierciedlony w prawie państwowym, czy też może to odzwierciedlenie być jedynie częściowe? Jaka jest relacja między prawem moralnym a prawem państwowym?

Zmarły przed wielu laty polski badacz cywilizacji Feliks Koneczny zauważył, że poglądy na temat sposobu organizacji życia społecznego kształtują określone cywilizacje. O ile na jednym obszarze geograficznym mogą współistnieć grupy społeczne mające zupełnie różne poglądy moralne (pod warunkiem, że żyją one w hermetycznie zamkniętych kręgach kulturowych czy gettach, np. Cyganie), o tyle tworzenie mieszanki cywilizacyjnej złożonej z ludzi mających różne poglądy etyczne jest na dłuższą metę niemożliwe. Uzasadniał on swoją tezę, stawiając pytanie: Czy monogamista w normalnych warunkach życiowych sprzeda swoją córkę poligamiście? Ludzie o różnych poglądach dogmatycznych łatwiej znajdą wspólny społeczny język niż ludzie o różnych poglądach etycznych. Współczesne próby tworzenia mieszanki cywilizacyjnej z osób, wśród których panuje swoisty politeizm etyczny, Koneczny uznałby za absurd.

Samuel Huntington, który nie zna dzieł Konecznego, dochodzi do podobnych wniosków i stwierdza, że po upadku komunizmu świat dzieli się nie według ideologii, ale według cywilizacji. Nie dostrzega on jednak etycznych fundamentów cywilizacji oraz głębokich rys, które się pojawiają w cywilizacji zachodniej. Jakie wartości leżą u podłoża życia społecznego, nie jest jednak sprawą dla ludzi obojętną. Chyba nie da się uniknąć konfliktów, udając, że wartości moralne nie mają żadnego społecznego znaczenia. Zrównanie wszystkich i wszystkiego do poziomu moralnego indyferentyzmu na dłuż (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Wojciech Giertych OP - ur. 1951, dominikanin, profesor teologii moralnej w rzymskim Angelicum, Teolog Domu Papieskiego, ostatnio wydał "Fides et passio" (2016), mieszka w Watykanie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

W nasze brudne dłonie

Kościół w centrum tajemnicy

SUMIENIE OSACZONE

Zrodzony, a nie wyprodukowany

Śmierć za garnek mleka


komentarze



Facebook