Archwium > Numer 413 (01/2008) > Orientacje > "Das Wohltemperierte Klavier" Jana Sebastiana Bacha

"Das Wohltemperierte Klavier" Jana Sebastiana Bacha

Jan Sebastian Bach Das Wohltemperierte Klavier Angela Hewitt (fortepian) Hyperion 2007

Listopadowy koncert Angeli Hewitt w poznańskiej Aula Nova był jednym z trzech w Polsce. Wcześniej, w Warszawie, w ciągu dwóch kolejnych wieczorów, kanadyjska pianistka – w 2006 roku przez czytelników magazynu „Grammophone” nagrodzona tytułem „Artysty Roku” – zagrała oba tomy Bachowskiego kosmosu na instrumenty klawiszowe: Das Wohltemperierte Clavier (BMV 846893). W Poznaniu usłyszeliśmy tylko pierwszy tom. Tylko? Bezwzględny spokój, techniczna doskonałość, lekki chłód (kiedy trzeba przecięty gorącym płomieniem), majestatyczność (ale nie ta z gatunku pysznych), ogromna siła połączona z delikatnością daną tylko kobietom (mężczyzna nie jest w stanie osiągnąć takiego nasycenia piana, rozkoszowania się wolnym tempem, chyba że jest Piotrem Anderszewskim…).

I wreszcie – ta czerwona suknia, czerwona, ale z domieszką (magenta?). Odbijająca światło pochodzące nie tylko stąd. Nie tylko z tych nut i dźwięków, ale jeszcze skądś, dalej. Choć wszystko brało swój początek w tym przedziwnym, fascynującym od lat (Gould!), genialnym cyklu, w którym Bach chciał zamknąć wszystkie dźwięki istnienia. Wszystkie harmonie świata.

Tak. Gra człowiek (musica humana). Brzmi instrument (musica instrumentalis) – instrument szczególny, bo Hewitt gra tylko na wybranych fortepianach (nagrywała na Steinwayu, do (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomasz Cyz - ur. 1977, był dramaturgiem Teatru Wielkiego Opery Narodowej za kadencji Mariusza Trelińskiego, współpracownik "Zeszytów Literackich" i "Didaskaliów", pracuje w Polskim Wydawnictwie Audiowizualnym, ostatnio wydał Arioso, mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

"Eugeniusz Rudnik"

"Utwory na chór a cappella" Henryka Mikołaja Góreckiego

Psalm (III)

"Preludia" Fryderyka Chopina

Psalm (I)


komentarze



Facebook