Ściany wstydu
Największym wyzwaniem w życiu każdego z nas jest rezygnacja z bycia centrum świata. Jest to prawda, której jestem świadomy, lecz którą niezmiernie trudno mi żyć.

Lecz on, chcąc się usprawiedliwić, zapytał Jezusa: „A kto jest moim bliźnim?”.

Kochaj bliźniego swego, jak siebie samego. To proste. Jednak uczonego w Prawie to nie satysfakcjonuje. On żąda jednoznacznej, choć pewnie skomplikowanej odpowiedzi — prawnicy nie mieliby nic do roboty, gdyby odpowiedzi były zbyt proste! Uczony w Prawie chce wiedzieć dokładnie, jakie są jego obowiązki. Żydzi wiele czasu poświęcili rozważaniu, kto jest bliźnim. Słowo to oznacza kogoś, kto jest blisko mnie. Im jest bliżej, tym więcej mam wobec niego zobowiązań. Z kolei niektórzy ludzie są ode mnie tak bardzo oddaleni, że nie są już moimi bliźnimi, a ja nie jestem im nic winien. Takie rozumowanie odnosiło się przede wszystkim do heretyków, Samarytan.

Pytanie: „Kim są nasi bliźni?” jest pytaniem skierowanym do nas, mieszkańców współczesnej Europy. Czy bliźnimi są członkowie naszych rodzin? Odpowiedź jest twierdząca, zwłaszcza tu, we Włoszech. Czy są to ci, którzy mieszkają obok nas? Prawdopodobnie w środowiskach wiejskich jeszcze tak, lecz w wielkich miastach, gdzie czasami nie znamy naszych najbliższych sąsiadów, już nie. Do czego jesteśmy wobec nich zobowiązani? Czy bliźnimi są obywatele innych krajów Unii Europejskiej? Czy Anglicy są bliźnimi Włochów? Odpowiedź znów mogłaby być twierdząca, gdyby chodziło o premiera, ale już nie, gdy byłaby mowa o kibicach piłkarskich. Jakie są nasze zobowiązania wobec emigrantów napływających do Europy z jej wschodniej części czy (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Timothy Radcliffe OP - ur. 1945, dominikanin, wieloletni wykładowca Nowego Testamentu na Uniwersytecie Londyńskim. W latach 1992-2001 generał Zakonu Kaznodziejskiego. W Polsce ukazały się jego książki: "Nazwałem was przyjaciółmi" (2002), "Globalna nadzieja" (2005), "Siedem ostatnich słów" (2006) oraz "Po co chodzić do kościoła?" (2009). Mieszka w Oksfordzie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

POSŁUCHAJ, TO DO CIEBIE

Dla radości, którą Mu obiecywano

Głoszenie słowa

Kazanie na otwarcie

Radości i smutki współczesnego kapłaństwa


komentarze



Facebook