


Spośród czterech uczonych kręgu kultury wschodniej wymienionych w encyklice Fides et ratio najbliższy nam w czasie jest Włodzimierz Mikołajewicz Łosski (zm. 1958). On też w największym stopniu zajmował się teologią, bohosłowiem. Jan Paweł II o wzajemnych relacjach pomiędzy wiarą a rozumem mówił kilka lat wcześniej (1991) w przemówieniu do uczestników Kongresu Teologów Europy Środkowowschodniej:
Piękny słowiański wyraz boho–słowie jest ścisłym odpowiednikiem greckiego theo–logia. (...) Jeżeli teologia (bohosłowie) jest słowem o Bogu, nauką o Bogu — to jest to równocześnie słowo i nauka zrodzone ze słowa samego Boga 1
Stwierdzenie, że taka była teologiczna twórczość W. M. Łosskiego, nie wydaje się nadużyciem.
Nazwisko Łosski znane jest w świecie filozofii i teologii już co najmniej od lat 20. XX wieku. Kiedy jednak pada to nazwisko, dochodzi niekiedy do pomieszania osób: jedni kojarzą je z Mikołajem Onufrjewiczem, inni z Włodzimierzem Mikołajewiczem — jego synem. Obaj byli chrześcijańskimi personalistami. Bardziej znany jest Mikołaj — filozof– –intuicjonista, autor znanej, a niedawno wydanej w Polsce książki Historia filozofii rosyjskiej. Niniejszy artykuł jest poświęcony Włodzimierzowi — teologowi, autorowi Teologii mistycznej Kościoła wschodniego.
Historia p (...)
Dostęp do treści serwisu jest płatny.
Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.

Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.