Archwium > Numer 341 (01/2002) > Biało-czarne zapiski > Czy dominikanie potrzebują reformy?

Czy dominikanie potrzebują reformy?
Ważkie pytania, które dziś stają przed dominikanami, brzmią następująco: czy potrzebne i czy możliwe jest wyciągnięcie wniosków z niedawnej i bardziej odległej przeszłości?

„Po najdłuższym nawet namyśle — pisał w 1840 roku Henri Lacordaire — nie znajdziemy nic nowszego, lepszego i lepiej przystosowanego do potrzeb naszych czasów niż reguła św. Dominika. Nie ma w niej nic starego oprócz długich dziejów i byłoby nonsensem silić się na wymyślanie czegoś nowego, po to jedynie, aby mieć wątpliwą satysfakcję stworzenia czegoś, co się datuje od wczoraj”.

Upływający czas dopisał kolejnych 160 lat do dominikańskiej historii, a słowa wielkiego odnowiciela zakonu nie straciły swej aktualności. Zaiste „nie znajdziemy nic nowszego, lepszego i lepiej przystosowanego do potrzeb naszych czasów niż reguła św. Dominika”. Choć nie sądzę, by Zakon Kaznodziejski jako instytucja potrzebował reformy, to jednak jestem przekonany, że dominikanie potrzebują odnowy. Tym bowiem, co nadaje dynamizm zakonowi i całemu Kościołowi, jest fakt, iż choć oddychają powietrzem swojej epoki i bywają uwikłani w meandry historii świeckiej, to jednak zawsze są zdolni do odnowy w świetle Ewangelii.

Możemy bezrefleksyjnie dzień po dniu i rok po roku powielać naszą codzienność, dokładać zmęczenie do zmęczenia, powracając co wieczór do klasztoru z naszych parafii i szkół, z misji i rekolekcji, ze sklepów i banków. Możemy się wpisać bez reszty w system karier uniwersyteckich, układów w mediach czy też w rytm przeorskich i prowincjalskich kadencji. Jednakże widząc pojedyncze drzewa, możemy (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Maciej Zięba OP - ur. 1954, dominikanin, znawca i popularyzator myśli Jana Pawła II, autor kilkuset publikacji w prasie krajowej i zagranicznej oraz kilku książek, m.in. "Kłopot za kłopotem. Katolik w dryfującej Europie" (Poznań 2015), "Papieska ekonomia. Kościół-rynek-demokracja" (Kraków 2016), w latach 1998-2006 prowincjał Polskiej Prowincji Dominikanów. Mieszka we Wrocławiu. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

TU NIE CHODZI O SAMOCHÓD PROBOSZCZA

SPOTKAĆ CHRYSTUSA W EUCHARYSTII

PROBLEM KULTURY A NIE EKONOMII

SZUKAJCIE TEGO, CO JEDNOCZY

PATRIOTYZM W CZASACH PODZIAŁU


komentarze



Facebook