Archwium > Numer 329 (01/2001) > Dominus Iesus > Kogo krytykuje kardynał Ratzinger

Kogo krytykuje kardynał Ratzinger
- Czy spodziewał się Ksiądz Kardynał, że deklaracja ta wywoła takie reakcje ze strony innych wyznań? - Nie. W takiej formie tego nie oczekiwaliśmy. Raczej koncentrowaliśmy się na reakcjach wywodzących się z tzw. teologii pluralizmu religijnego reprezentowanej przez Johna Hicka, anglikanina żyjącego w Ameryce. Warto zaznaczyć, że w międzyczasie teologia ta rozszerzyła się na cały anglo- i niemieckojęzyczny świat. Występuje również w innej postaci w Indiach. Teologia ta stanowi obecnie dużą pokusę. Stąd chcemy o tym rozmawiać i oczekujemy reakcji ze strony przedstawicieli teologii pluralizmu religijnego. Problemy chrześcijaństwa w XXI wieku rozmowa z kard. Józefem Ratzingerem za: "Biuletyn KAI", 7 listopada 2000 roku

Teologowie zgodnym chórem twierdzą — a głos ten jest harmonijny i mocny nie tylko dlatego, że teza prawdziwa, ale i dlatego, że modna — iż pluralizm religijny jest najważniejszym wyzwaniem dla teologii w naszych czasach. Zresztą, żeby to spostrzec, nie trzeba być naukowcem. Wystarczy odwiedzić księgarnie z książkami z dziedziny filozofii i duchowości, aby się przekonać, że religia nie zmaga się już z ateizmem i scjentyzmem, a raczej sama z sobą — ze swą wewnętrzną różnorodnością: jej wielkim bogactwem i jednym z największych utrapień. Dla wielu ludzi poważnie traktujących wiarę ważniejsze jest dzisiaj znalezienie odpowiedzi na pytania „Która religia jest prawdziwa?” i w konsekwencji „W co wierzyć?”, skoro religii jest tak wiele, niż „Czy istnieje Bóg?” lub „Czy w ogóle wierzyć?”.

Wydana przez Kongregację Nauki Wiary deklaracja Dominus Iesus. O jedyności i powszechności zbawczej Jezusa Chrystusa i Kościoła jest wypowiedzią Urzędu Nauczycielskiego na temat pluralizmu religijnego skierowaną do chrześcijan, głównie do katolików.

Teologia o religiach niechrześcijańskich

Dialog chrześcijaństwa z religiami niechrześcijańskimi trwa nieprzerwanie — choć z różnym, zależnym od epoki i miejsca natężeniem — od początków Kościoła. Jednak współczesna teologia wyraźniej niż w minionych epokach stawia pytanie o soteriologiczną w (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Grzegorz Chrzanowski OP - ur. 1965, dominikanin. Wykładowca filozofii w Kolegium Filozoficzno-Teologicznym oo. Dominikanów oraz na Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II. Mieszka w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Chrześcijanin idealny

Jestem miłością

Godzina przyjścia Pana

BYĆ W NIEBIE

Dlaczego Bóg nie jest wszechmocny?


komentarze



Facebook