Archwium > Numer 468 (08/2012) > Sztuka patrzenia na życie > SKŁADAM HISTORIE Z DROBIAZGÓW

SKŁADAM HISTORIE Z DROBIAZGÓW
Dziś wszystko jest na sprzedaż. Można się na chwilę obnażyć, a potem być np. posłem na Sejm z dobrą pensją albo celebrytą. Z niczego. Tym większa odpowiedzialność dokumentalisty za jego bohatera.

FOT. VITA DRYGAS


Andrzej Niziołek:Zaczynał pan jako filmowiec od fikcji, by wybrać dokument. Rzeczywistość jest bogatsza i ciekawsza od fabuły, czy tak wyszło?

Maciej J. Drygas: To był przypadek, bo przecież kończyłem studia na wydziale filmu fabularnego w Instytucie Kinematografii w Moskwie. Ale zawsze, nawet kiedy przygotowywałem scenariusz do filmu fabularnego, interesował mnie przebieg od faktu do fikcji, od dokumentacji jako punktu wyjścia, do kreacji jako punktu dojścia. Wydaje mi się, że prawda, taka najprawdziwsza prawda, potrafi być sztuką. Bo czymże zajmuje się sztuka, jeśli spojrzeć na nią z lotu ptaka? Badaniem prawdy o człowieku i o jego świecie. Rozumiem, że żyjemy dziś w czasach sztucznych, plastikowych, ale ja, proszę mi wierzyć, nie zapisałem się do tego świata. Nadal wierzę, być może naiwnie, że prawdziwa sztuka jest jak świątynia, że należy przestępować jej próg z pełną pokorą.

Interesuje mnie człowiek i jego socjum, lubię przyglądać się życiu, lubię zagłębiać się w czyjeś historie, a wszystko po to, żeby na tym fundamencie budować swój własny autorski świat. Żeby podzielić się z innymi czymś bardzo osobistym. I wcale nie mam na myśli eksplorowania w filmie siebie i swoich najbliższych. Impuls idzie zdecydowanie bardziej od wnętrza, od trzewi niejako, od pytania: w którym miejscu jestem na tym świecie.

Nie prawda obiektywna, tylko prawda własna?

Kilka miesięcy temu rozmawiałem z wybitnym litewskim poetą, pisarzem, intelektualistą Rolandasem Rastauskasem. Zapytałem go wprost: co to właściwie jest poezja? Powiedział, że dla niego poezja jest tam, gdzie zaczyna się strefa wstydu i milczenia (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Maciej J. Drygas - ur. 1956, reżyser filmowy i radiowy, scenarzysta, pedagog w PWSFTViT w Łodzi i na Uniwersytecie Warszawskim. Autor filmów i słuchowisk dokumentalnych nagradzanych na międzynarodowych festiwalach, otrzymał m.in. Feliksa w 1991 roku, Prix Italia w 1992 i Grand Prix Festiwalu Twórczości Telewizyjnej w Monte Carlo w 1995 roku. Sam produkuje swoje filmy, mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

Andrzej Niziołek - ur. 1963, absolwent kulturoznawstwa na UAM, dziennikarz, interesuje się historią Żydów poznańskich, a jego pasją jest odtwarzanie biografii zwykłych ludzi, żonaty, ma dwóch synów, mieszka w Poznaniu. (wszystkich teksty tego autora)

     


zobacz także

Przypadek

Trzeba ratować mniejszych

Być blisko, na dotyk


komentarze



Facebook