POJEDYNEK
"Whiplash", reż: Damien Chazelle, występują: Miles Teller, J.K. Simmons, Melissa Benoist USA 2014, dystrybucja: UIP

”Nie ma w języku angielskim gorszego stwierdzenia niż dobra robota” – to jedna z istotniejszych kwestii, pojawiających się w filmie Whiplash, zwycięzcy ubiegłorocznego Sundance – najważniejszego festiwalu filmowego poświęconego kinu niezależnemu. Twórca filmu, Damien Chazelle, zastosował się do tych słów. Whiplash mógł bowiem być filmem dobrym, jest wybitnym. Dlaczego? Bo jego autor nie bawił się w półśrodki.

Skazany na samotność?

Zaczyna się standardowo: młody Andrew (kolejna znakomita rola Milesa Tellera – według krytyków następcy Roberta De Niro) złapał Pana Boga za nogi; jego zgłoszenie do nowojorskiego konserwatorium zostało rozpatrzone pozytywnie, a on sam, pewny siebie pierwszoroczniak, trafił na zajęcia do słynnego profesora Fletchera.

Flechter to znakomity nauczyciel, spod skrzydeł którego wyfrunęło wielu wybitnych muzyków. Niestety Andrew nie wiedział, że metody szkoleniowe Fletchera bardziej kojarzą się z treningiem marines niż nobliwą alma mater. Fletcher w swoim okrucieństwie jest jeszcze bardziej cyniczny niż sierżant Hartman z Full Metal Jacket; u Kubricka mistrz niszczył uczniów z pogardy dla tzw. mięsa armatniego, żołnierzy usytuowanych najniżej w wojskowej hierarchii, w Whiplash zaś sadystyczny mentor celuje przede wszystkim w najzdolniejszych, rzekomo dlatego, by wyciągnąć z nich absolutne maksimum. Jak jest w rzeczywistości? Być może Flechter – niespełniony muzyk – mści się w ten sposób, że kiedyś nie dostrzeżono jego talentu?

Z kameralnego dramatu historia nabiera iście epickiego oddechu: fi (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Jacek Sobczyński - ur. 1985, absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Był redaktorem prowadzącym miesięcznika "Film", publikował m.in. na łamach pism "Przekrój","K MAG", "Exklusiv", "Polska Times" oraz na portalach Filmweb i Onet. Odpowiedzialny za program festiwalu filmowego Transatlantyk. Redaktor książki "Świat żelaznych szmat" Zygmunta Kałużyńskiego oraz autor powieści "Nie rozumiemy się bez słów". (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

TERAZ POLSKA!

SAM PRZECIWKO WSZYSTKIM

CZARNO-BIAŁE

NOTATNIK KINOMANA

CZŁOWIEK Z WĘGLA


komentarze



Facebook