KRUCHA RODZINA
"Obce niebo", reżyseria: Dariusz Gajewski; występują: Agnieszka Grochowska, Bartłomiej Topa, Barbara Kubiak, Ewa Fröling, Tanja Lorentzon; Polska 2015

FOT. MONIKA LENCZEWSKA/NEXT FILM


On, ona i ono. Tata, mama i dziecko. Marek, Basia i Ula. Czyli rodzina. W poszukiwaniu swojej drogi, swojego szczęścia, swego własnego nieba. W walce o utrzymanie relacji wewnętrznych, spajających ten żywy organizm, oraz zewnętrznych ze światem, który niby taki nowoczesny i bogaty, a jednak niebezpieczny. Obce niebo w reżyserii Dariusza Gajewskiego w widowiskowy i dramatyczny sposób pokazuje to napięcie.

Bohaterem filmu jest rodzina jako całość. Oto polskie małżeństwo z dzieckiem próbuje urządzić swój prywatny mikrokosmos na szwedzkiej ziemi. Sytuacja znana prawie każdemu z nas. Jeśli nie my sami, to na pewno ktoś z krewnych, bliższych lub dalszych, albo z grona znajomych i przyjaciół, ewentualnie sąsiedzi – ktoś bez wątpienia dotknął emigracji zarobkowej. To już nie tysiące, a miliony. Doświadczenie potężne, na ogromną skalę. Dobrze więc, że nasza rodzima kinematografia próbuje się z nim mierzyć.

Tym bardziej, gdy udaje się pokazać złożoność sytuacji niejako z wnętrza opowieści. To jedna z zalet Obcego nieba. Mimo zbyt wolno rozpędzającej się na początku akcji, twórcy osiągnęli cel najważniejszy: stworzyli narrację, która widza wciąga, angażuje emocjonalnie i sprawia, że wraz z rozwijającym się dramatem współodczuwamy jego porażającą moc. Gdy naszych bohaterów dosięga małżeński kryzys, od razu czujemy, że to nie koniec problemów. I dzieje się tak, jakby jakiś wytrawny strateg analitycznym umysłem przejrzał państwa Zielińskich, precyzyjnie za cel ataku obierając najsłabszy punkt: dziecko.

Widać, że ten film współtworzyła para z doświadczeniem (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Konrad Sawicki - ur. 1974, absolwent teologii, publicysta, redaktor "Więzi", współpracownik "Tygodnika Powszechnego" i Deon.pl. Żonaty, mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

MĘSKA SPRAWA

CZŁOWIEK W PUŁAPCE NOWOCZESNOŚCI

Nasze polskie Cannes

TEGO LEKU NIE SPRZEDAJEMY

BOSKIE CZĄSTKI


komentarze



Facebook