Archwium > Numer 525 (05/2017) > Orientacje > OSTATNIE TAKIE DNI

OSTATNIE TAKIE DNI
"Mali mężczyźni", reżyseria: Ira Sachs, występują: Greg Kinnear, Jennifer Ehle, Paulina García, Alfred Molina, Michael Barbieri, Theo Taplitz, Grecja, USA 2016, dystrybucja: Mayfly.

Tytuł Mali mężczyźni sugeruje, że oto mamy kolejny film o bezpowrotnie i nazbyt szybko utraconym dzieciństwie. Skojarzenia z patologią, przymusowym dorastaniem we wrogiej rzeczywistości możemy jednak częściowo odrzucić. Częściowo, co nie znaczy, że całkowicie. Choć film Iry Sachsa jest ciepły, to pod sielankową codziennością skąpanego w słońcu Brooklynu kryje się coś jeszcze – kolizja dwóch światów, dzieci i dorosłych. Pierwsi nie rozumieją drugich, drudzy nie chcą zrozumieć pierwszych.

Pęknięcie

Mali mężczyźni to Jake i Thony. Jake wprowadza się wraz z rodzicami do brooklińskiego mieszkania, zajmowanego przedtem przez jego dziadka. Senior rodu zmarł, więc rodzice Jakea zdecydowali się zamienić swoje poprzednie mieszkanie na większe. Po sąsiedztwie oprowadza go Tony, chłopak stąd – dosłownie i w przenośni, jego matka prowadzi mały sklep odzieżowy w suterenie kamienicy, należącej przedtem do dziadka Jakea. Klimat jak w klasycznym amerykańskim teen-movie z lat osiemdziesiątych: dwójka młodocianych kumpli, a gdzieś z boku codzienna rzeczywistość ich rodziców. Obie te sfery nie zazębiają się, ale się tolerują. Jest tak, jak powinno być.

Tyle że z teen-movie płynnie przechodzimy do teen-dramy. Okazuje się, że matka Tonyego nie może dłużej prowadzić zakładu w kamienicy rodziny Jakea; ojciec chłopca za namową swojej siostry podnosi wszystkim najemcom czynsz i kobiety zwyczajnie nie stać na jego opłacanie. Nie chodzi tu o chciwość, rodzinie po prostu się nie przelewa (on – aktor eksperymentalnego teatru, ona – psycholożka, do tego dochodzi jeszcze ciotka, która &nda (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Jacek Sobczyński - ur. 1985, absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Był redaktorem prowadzącym miesięcznika "Film", publikował m.in. na łamach pism "Przekrój","K MAG", "Exklusiv", "Polska Times" oraz na portalach Filmweb i Onet. Odpowiedzialny za program festiwalu filmowego Transatlantyk. Redaktor książki "Świat żelaznych szmat" Zygmunta Kałużyńskiego oraz autor powieści "Nie rozumiemy się bez słów". (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

DZIESIĘĆ NAJLEPSZYCH

ZABIĆ SIĘ - ŁATWO POWIEDZIEĆ

CZŁOWIEK Z WĘGLA

ŻYĆ, NIE TYLKO PRZEŻYĆ

NOTATNIK KINOMANA


komentarze



Facebook