Archwium > Numer 525 (05/2017) > Pytania w drodze > NIE SĄDŹCIE, ABYŚCIE NIE BYLI SĄDZENI

NIE SĄDŹCIE, ABYŚCIE NIE BYLI SĄDZENI

Rozmawiałem niedawno z niewierzącym kolegą, który bardzo interesuje się sprawami wiary i jest nieźle oczytany w Piśmie Świętym. Zarzucił mi, że moje poglądy na różne drażliwe tematy są zbyt ostre i że wypowiadam się tak autorytatywnie, jakbym był „posiadaczem prawdy”. Zacytował słowa Chrystusa: „Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni” (Mt 7,1) i zasugerował, że nie kieruję się nimi w moim życiu. Zacząłem się zastanawiać nad sensem tego fragmentu. Jak go rozumieć?

Paradoksalnie tekst ten jest używany niekiedy przeciwko ludziom wierzącym. Przytacza się go, by ich zdyscyplinować i nie pozwolić im wygłaszać opinii budzących sprzeciw. Logika tego dyscyplinowania jest jednak kulawa: nie zgadzam się z nauką Kościoła na jakiś temat, a gdy ktoś mi ją przypomina i jej broni, wtedy zabraniam mu krytykować moje poglądy, ponieważ Pan Jezus zakazał sądzenia. Nie dostrzegam jednak, że moje negatywne zdanie o jakimś elemencie nauki Kościoła też jest sądem i że – jeśli chcę być konsekwentny – nie powinienem go wygłaszać, a nawet w ogóle formułować. Tym sposobem popadamy w kompletny absurd i zaczynamy myśleć, że Pan Jezus zabronił w ogóle wypowiadać się na temat zła i dobra ludzkich uczynków i postaw. Wbrew całej Ewangelii, w której znajduje się ogromna liczba sądów wartościujących, mielibyśmy zawiesić sąd i pogrążyć się w jakiejś nirwanie niewiedzy? Nauka Pana Jezusa nie jest absurdalna, a więc z całą pewnością zdania „Nie sądźcie, abyście nie byli sądzeni” nie powinno się rozumieć tak, jakoby Chrystus zabronił swoim uczniom oceniać ludzkie postępowanie. Jak zatem rozumieć te słowa Zbawiciela?

 

(...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Mateusz Przanowski OP - ur. 1974, dominikanin, doktor teologii UKSW, wykładowca Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów w Krakowie, założyciel Dominikańskiego Studium Filozofii i Teologii, dyrektor Instytutu Tomistycznego. Mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Pochlebstwo

Znak Trójcy

Interpretacyjny klucz

Kłótnie w królestwie Bożym

PRZYJAŹŃ BEZ ODPOWIEDZI


komentarze



Facebook