MARYJA I MARYJE
"Teofil" 1 (36) 2017; Fundacja "Dominikańskie Studium Filozofii i Teologii", Kraków 2017, s. 287

 Czy potrafimy odróżnić nasze wyobrażenia na temat Maryi od tego, co rzeczywiście o niej wiemy? Jest ona bez wątpienia jedną z najsłynniejszych kobiet w historii świata – a także tą, która wzbudza najwięcej emocji i interpretacji. Bywa postrzegana jako archetyp matki, chrześcijański odpowiednik prabogini czy ideał kobiecości. Katolików raz się oskarża o stawianie jej w miejscu samego Boga, kiedy indziej zaś o wykorzystywanie jej postaci do utrwalania patriarchalnego modelu społeczeństwa i narzucania kobietom postawy „cichych i pokornych”. Kim więc tak naprawdę jest osoba kryjąca się za tymi wszystkimi przedstawieniami?

Na to pytanie próbuje odpowiedzieć redakcja „Teofila” – pisma wydawanego przez dominikańskich braci studentów. Jak piszą we wstępie do najnowszego numeru, zamierzali przedstawić „minimum wiedzy o Maryi wystarczające dla budowania zdrowej wiary i do samodzielnego odróżniania prawdy od fałszu w tym, co można usłyszeć o Maryi”. Trzeba przyznać, że w dużej mierze sprostali temu zadaniu, tworząc swoisty elementarz maryjny porządkujący szereg kluczowych i popularnych zagadnień wiążących się z postacią Matki Jezusa oraz oddzielający nauczanie Kościoła na jej temat od tego, co jest tylko pewną interpretacją.

Artykuły opublikowane w „Teofilu” można podzielić na dwie grupy: jedna poświęcona jest próbie zrozumienia, kim Maryja jest w kontekście nauki Kościoła, druga analizuje sposób, w jaki jej postać jest ukazywana choćby w kulturze czy współczesnych nurtach teologii. Co nie zaskakuje, trzonem pierwszej z tych grup są teksty dotyczące czterech dogmatów maryjnych: o Bożym macierzyństwie Maryi, o jej wiecznym dziewictwie oraz jej niepokalanym poczęciu i wniebowzięciu. Choć mamy czasem tendencję, by postrzegać te dogmaty jako coś opcjonalnego, jako „marginalny aspekt chrześcijaństwa”, to jednak – co wykazują wspomniane artykuły – są one ściśle związane z całością naszej wiary, będąc niezbędnym elementem katolickiej teologii. Co więcej, jak zauważa o. Paweł Krupa OP, „jeśli chcemy naprawdę poznać jakiegoś teologa, powinniśmy postawić go przed którymś z maryjnych dogmatów. Wtedy jak na dłoni ukażą się wszystkie cechy jego teologicznego warsztatu” (s. 57).

(...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Eliza Litak - doktor socjologii, sekretarka, redaktor i tłumacz. Pracuje w Instytucie Tomistycznym. Mieszka w Krakowie i Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

INKUBATOR KOŚCIELNOŚCI

Pozytywista z plebanii

Zbudź się, o śpiący...

WIARA BEZOBJAWOWA

W ręce Ojca


komentarze



Facebook