Nieumiarkowanie
Trzeba przyznać chrześcijańskiej moralności i ascetyce, że nie dały się zwieść i mówiąc o obżarstwie, nigdy nie sprowadzały jej wyłącznie do ilościowych problemów z jedzeniem czy piciem.

Lekceważenie, z jakim wyraziłeś się o obżarstwie jako sposobie zdobywania dusz, jest świadectwem Twojej ignorancji. Jednym z wielkich osiągnięć ostatniego stulecia jest znieczulenie ludzkiego sumienia na tym punkcie tak, iż obecnie z trudnością usłyszałbyś kazanie piętnujące obżarstwo lub znalazłbyś sumienie nim zaniepokojone.
C. S. Lewis, Listy starego diabła do młodego

Nie ma pewnie bardziej nieprzyjemnego zawodu i rozczarowania, niż ten, gdy strzegąc dzielnie głównego wejścia, nie zauważymy, że złodziej dostał się na nasz teren przez niepozorną dziurę w płocie, którą znalazł gdzieś w tylnej, zapomnianej części ogrodzenia, i w ten mało widowiskowy, aczkolwiek wysoce skuteczny sposób pozbawił nas wszystkiego, co było dla nas cenne. Być okradzionym to przykre przeżycie, ale dać się okraść, choć wydaje się nam, że stoimy na straży i pilnujemy naszej majętności, to już zupełnie groteskowe doświadczenie. Mam wrażenie, że nieumiarkowanie w jedzeniu i piciu jest obecnie w naszym życiu duchowym ową dziurą w płocie, której zupełnie nie pilnujemy, a czasami o jej istnieniu nie mamy pojęcia. Strzeżemy wielkich bram, przez które mogą się wedrzeć w nasze serca pycha czy zazdrość. Jednocześnie zapominamy, że ta nieszczęsna dziura w płocie, przez którą spokojnie przeciska się wada obżarstwa, jest wejściem zupełnie wystarczającym, aby w naszym życiu pojawił się wróg nie mniej mocny i skuteczny niż inne grzechy główne.

Co to znaczy, że obżarstwo jest grzechem głównym?

Grzech główny nie musi być grzechem ciężkim. To raczej grzech, który potrafi (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Janusz Pyda OP - ur. 1980, dominikanin, absolwent filozofii UJ i teologii PAT. Duszpasterz akademicki w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Zadziwienie Pana Boga

Między Eustatiosem a Jowinianem

Nie zaczynajmy budować od dachu

Ucieka przed wolnością

PRZEWODNIK PO STANACH CHOROBOWYCH


komentarze



Facebook