Gry Piłata
Dn 7,13-14 Ps 93 Ap 1,5-8 J 18,33b-37

Rozumiem rozterki Piłata i polityczną grę, którą on prowadzi. Chce być lojalny wobec Rzymu, a więc zachować spokój w prowincji, którą zarządza. Niepotrzebne są mu jakiekolwiek zamieszki, a pogłoski, że Żydzi burzą się przeciwko cesarstwu, mogłyby mu jedynie zaszkodzić. Jak jednak postąpić, by zadowolić nie tylko Rzym, ale także wpływowych arcykapłanów? Jak nie rozjątrzyć tłumu, teraz wyraźnie przeciwnego Jezusowi? W tej grze Piłat chce zachować twarz, dlatego sądzi Jezusa. Wie, że jeden jest cesarz, którego władza rozciąga się także na Jerozolimę i naród żydowski. Nie może zatem być mowy o żadnym samozwańczym królu. Na pytanie: „Czy ty jesteś królem żydowskim?”, Jezus odpowie: „Tak, jestem królem”. To wystarczyło, by przestać słuchać i przestać rozumieć Mistrza z Nazaretu. Czego więc nie usłyszał Piłat?

Wygląda na to że, pozostał głuchy na informację o tym, iż królestwo Jezusa nie jest z tego świata, że dotyka zupełnie innego porządku. Moc objawia się w słabości, wygrana w przegranej, życie w śmierci. Miłość w rezygnacji z panowania. Słowa Jezusa: „Kto chce być pierwszy, niech będzie ostatnim ze wszystkich” – wskazują, że u Jezusa – Króla liczy się nie tyle sukces i osiągnięcia, ile pokora, służba, wyzwolenie z pokusy egoistycznego blasku.

Król otworzył swoje ramiona na wszystkich i nie chce, by ktokolwiek się zawieruszył i zapodział. Ten wymiar królestwa niechcący u (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomasz Zamorski OP - ur. 1970, dominikanin, rekolekcjonista, doktor teologii. Pracował w Krakowie jako duszpasterz młodzieży, w Warszawie w Fundacji Dzieło Nowego Tysiąclecia. Wykładowca Kolegium Filozoficzno-Teologicznego oo. Dominikanów w Krakowie. Mieszka w Łodzi. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Meldunek z Kafarnaum

Molestowanie duchowe

Moc powrotu

Na granicy

Możesz przyjąć miłość


komentarze



Facebook