Archwium > Numer 428 (04/2009) > Orientacje > "Eugeniusz Rudnik"

"Eugeniusz Rudnik"

Eugeniusz Rudnik „Studio Eksperymentalne Polskiego Radia” Polskie Radio 2008

To nie są zwykłe płyty (piszę płyty, bo mamy tu do czynienia z grubym boksem w surowej, tekturowej oprawie, zawierającym cztery krążki, oraz pokaźną, prawie dwustustronicową książeczką – w zasadzie minimonografią Eugeniusza Rudnika autorstwa Bolesława Błaszczyka).

To nie są zwykłe nagrania (piszę nagrania, bo Rudnik jest oczywiście kompozytorem, ale też inżynierem elektronikiem, reżyserem dźwięku – jak pisze Błaszczyk – „pierwszym w Polsce realizatorem muzyki elektroakustycznej, współtwórcą tzw. polskiej szkoły muzyki elektroakustycznej, autorem innowacyjnych rozwiązań przestrzennej projekcji dźwięku”; można jeszcze dodać, że w 2007 roku Francuska Biblioteka Narodowa włączyła trzydzieści prac Eugeniusza Rudnika do własnego specjalnego zbioru światowej sztuki audialnej).

Na płytach znalazło się dziewiętnaście... właśnie, czego: prac? ilustracji? audycji? słuchowisk? utworów? (sam Rudnik używa terminu „radiowa ballada dokumentalna” na ich określenie). Błaszczyk dzieli wydane tu dzieła na następujące grupy: klasyczna muzyka elektroniczna; muzyka konkretna; kolaż; poezja lingwistyczna; ars acustica...

Jak to słychać? Ta dawka dźwięków jest piorunująca, niezwykła, zjawiskowa. Divertimento z 1971 roku zawiera „strzępy” (wszystkie fonemy!) tekstu audycji „Horyzonty muzyki” pod redakcją Józefa Patkowskieg (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomasz Cyz - ur. 1977, był dramaturgiem Teatru Wielkiego Opery Narodowej za kadencji Mariusza Trelińskiego, współpracownik "Zeszytów Literackich" i "Didaskaliów", pracuje w Polskim Wydawnictwie Audiowizualnym, ostatnio wydał Arioso, mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Rytuał

"Falstaff" Giuseppe Verdiego

"Ballady, 3 Nokturny" Fryderyka Chopina

"Capriccio" Krzysztofa Pendereckiego

"A Spotless Rose" Gabrieli Consort


komentarze



Facebook