Archwium > Numer 420 (08/2008) > Orientacje > "Musica Sacromontana"

"Musica Sacromontana"

Józef Zeidler, Jan Wański, Maksymilian Koperski Musica Sacromontana Soliści, Concerto Polacco, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Chór KUL, Marek Toporowski, Marcin NałęczNiesiołowski (dyr.) Polskie Radio 2008

Druga połowa XX wieku w muzyce to między innymi radykalny zwrot w kierunku przeszłości; w stronę muzyki dawnej. To rodzący się z tych impulsów ruch autentystów, poszukujących prawdziwego brzmienia przeszłości, odkrywających zapomniane partytury.

„Polska kultura muzyczna II połowy XVIII wieku i początku XIX wieku – pisze w booklecie płyty poznańska muzykolog, Alina Mądry – była o wiele bogatsza, aniżeli wskazuje na to nasza obecna wiedza”. Kultura jest zawsze (!) bogatsza niż wiedza. Kultura nie pozwoli się ujarzmić, zaszufladkować. A płyta Musica Sacromontana to efekt synergii kultury i wiedzy.

Przecież świętogórska (gostyńska, a może nawet poznańska?) muzyka Józefa Zeidlera (ok. 1744–1806), Jana Wańskiego (1756–ok. 1830) czy Maksymiliana Koperskiego (1812–1886) nie przestała istnieć. Dzieło sztuki nigdy nie umiera. Pogrąża się tylko w ciszy. I czeka, aż przyjdzie ktoś (np. Stowarzyszenie Miłośników Muzyki Świętogórskiej im. Józefa Zeidlera), kto wydobędzie je z tamtej strony, z „muzycznej niepamięci”, i przywróci życiu. Wystarczy poszperać i chcieć.

Na jednej płycie znalazły się utwory Zeidlera (m.in. Salve (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomasz Cyz - ur. 1977, był dramaturgiem Teatru Wielkiego Opery Narodowej za kadencji Mariusza Trelińskiego, współpracownik "Zeszytów Literackich" i "Didaskaliów", pracuje w Polskim Wydawnictwie Audiowizualnym, ostatnio wydał Arioso, mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

"Capriccio" Krzysztofa Pendereckiego

Ona

Pasterz (III)

"Falstaff" Giuseppe Verdiego

Pasterz (I)


komentarze



Facebook