Rytuał

Oto łódź pełna ludzi, pielgrzymów, którzy chcą dostać się na drugi brzeg Curlew River, Rzeki Krzyczących Ptaków albo Rzeki Kulików (curlew to kulik). Wśród nich Traveller, Wędrowiec. Tam, na drugim brzegu rzeki, znajduje się słynący z cudów grobowiec. Tam zbiera się lud, by się modlić. Tam, rok temu od dziś, był pogrzeb…

Ferryman, Przewoźnik, daje już znak do drogi, gdy w oddali słychać jeszcze dziwne odgłosy, czyjś śpiew… Oto Madwoman, Szalona, Pomylona albo Obłąkana. Błaga, by wziąć ją do łodzi. Ona także chce przeprawić się na drugą stronę. Łódź rusza.

Rzeka dzieli dwie krainy: Wschodu i Zachodu. Rzeka jest bramą, rytualnym miejscem przejścia. Za nią to, co ukryte, będzie wiadome. Co chore, zostanie uleczone. Szalona od roku błądzi w poszukiwaniu porwanego syna. Płacze, krzyczy, wzywa na pomoc ptaki. Ptaki, ukryte pod postacią niebiańskich melodii fletu, śpiewają, ale ich „słowa” brzmią nieznajomo, tajemniczo.

 

Swoją opowieść zaczyna jeszcze Przewoźnik. Dokładnie przed rokiem, tą samą łodzią, przeprawiał się obcy człowiek z Północy. Był z nim dwunastoletni chłopiec, chrześcijanin. Kiedy dotarli na drugi brzeg, okazało się, że chłopiec jest zbyt słaby, by iść dalej. Obcy groził mu, przeklinał go i bił, w końcu zostawił i poszedł w swoją stronę. Chłopiec był coraz słabszy. Z trudem opowiedział jeszcze ludziom swoją historię, pomodlił się i umarł.

Szalona pyta Przewoźnika o&nb (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomasz Cyz - ur. 1977, był dramaturgiem Teatru Wielkiego Opery Narodowej za kadencji Mariusza Trelińskiego, współpracownik "Zeszytów Literackich" i "Didaskaliów", pracuje w Polskim Wydawnictwie Audiowizualnym, ostatnio wydał Arioso, mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Noc

Pasja na nowy wiek

"Katyń 1940"

Anioł

Pasterz (III)


komentarze



Facebook