Archwium > Numer 404 (04/2007) > Orientacje > "Messiah", Georg Friedrich Haendel

"Messiah", Georg Friedrich Haendel

Georg Friedrich Haendel Messiah wyk. Kerstin Avemo, Patricia Bardon, Lawrence Zazzo, Kobie van Rensburg, Neal Davies, The Choir of Clare College, Freiburger Barockorchester, René Jacobs (dyr.) Harmonia Mundi 2006

Słuchanie Mesjasza zaczynam zawsze od Alleluja. To jest dostojne, emocjonalnie wyważone, może nieco powściągliwe, ale bez przesady – czuć temperaturę wydarzeń, radość wyznania, moc słów (Apokalipsa św. Jana). René Jacobs dokładnie wie, że to jeszcze nie koniec, że to dopiero finał drugiej części Haendlowskiego oratorium. Przed nami pół godziny muzyki…

Mesjasz opowiada o życiu i śmierci Chrystusa w perspektywie eschatologicznej – powtórnego przyjścia i dopełnienia mesjanistycznego proroctwa. Haendel napisał to oratorium dla Irlandczyków (chciał „ofiarować temu szlachetnemu i uprzejmemu narodowi coś nowego”). Premierowe wykonanie w Dublinie, 13 kwietnia 1842 roku, zostało przyjęte owacyjnie, ale Haendel, przy każdym kolejnym wykonaniu, poprawiał partyturę (głównie dostosowując ją do obsady, którą dysponował w danym miejscu i czasie).

Jacobs wybiera wersję londyńską z 1750 roku. Interpretuje Mesjasza „z ducha” teatru – szukając dramatu, granicznych punktów, kulminacji, oddechów, napięć godnych prawdziwej sceny. Haendel był wielkim dramaturgiem. Jacobs, doskonale rozumiejąc muzykę Haendla (nagrywał jego opery: Giulio Cesare, Rinaldo, Flavio, także oratori (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomasz Cyz - ur. 1977, był dramaturgiem Teatru Wielkiego Opery Narodowej za kadencji Mariusza Trelińskiego, współpracownik "Zeszytów Literackich" i "Didaskaliów", pracuje w Polskim Wydawnictwie Audiowizualnym, ostatnio wydał Arioso, mieszka w Warszawie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Psalm (III)

Mikołaj Święty

Pasja na nowy wiek

Stworzenie (III)

"Preludia" Fryderyka Chopina


komentarze



Facebook