Archwium > Numer 385 (09/2005) > Wobec wartości > Parada Równości, Parada Normalności

Parada Równości, Parada Normalności
Demokracja pozbawiona odniesień moralnych, tzn. zbudowana bez zakotwiczenia w konkretnym systemie przekonań etycznych, skazana jest na katastrofę.

Ostatnimi czasy polska przestrzeń społeczno–polityczna wzbogaciła się o kolejny cyklicznie powracający punkt programu, a mianowicie wybuchający z coraz większą zaciekłością spór o prawo do ulicznych parad środowisk homoseksualnych, czyli o równouprawnienie mniejszości, w tym konkretnym przypadku mniejszości seksualnych. Każda debata publiczna na temat Love Parade, Parady Równości, Parady Normalności itp. jest okazją do zbijania kapitału politycznego, demonstrowania wzajemnych niechęci, arogancji czy wręcz wulgaryzmu. Równocześnie jednak prowadzi do odpowiedzenia sobie na bardzo ważne pytania o to, czym jest ludzka seksualność (jak się kształtuje, jakie ma znaczenie moralne i społeczne), o naturę demokracji oraz o zależność między prawem stanowionym a moralnością. Aby przeprowadzić klarowną analizę, trzeba od razu oddzielić dwie sprawy: pierwsza, to dyskusja na temat tego, czym jest homoseksualizm i jaka jest jego wartość etyczna; druga to debata o prawie do publicznego manifestowania danej preferencji i o prawnym zrównaniu konkretnych zachowań seksualnych. Łączenie tych dwóch zagadnień prowadzi przeważnie do tego, że dyskutujący popadają w nacechowane ideologicznie i prowadzące donikąd pyskówki, dlatego też na razie skupię się na drugiej kwestii, a konkretnie na tym, czy homoseksualiści mogą się pojawić w przestrzeni publicznej, w demokratycznym kraju takim jak Polska.

Konsekwencja polityczna

Polska, za przykładem krajów wysoko rozwiniętych, stara się wprowadzać w&n (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Maciej Bazela - ur.1981, absolwent filozofii i podyplomowych studiów z bioetyki na Ateneo Pontificio Regina Apostolorum w Rzymie, pisze pracę doktorską z etyki konsumpcji, interesują go: sprawiedliwość społeczna, etyka techniki, etyka rozwoju cywilizacyjnego, globalizacja, a także zależność etyki demokracji i prawa. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Można nie jechać na Lednicę

SŁUCHAJ TYLKO MNIE!

Zderzenie z Naphtą

Zwodniczy Harry czy sympatyczny Potter

Moje spotkania z Janem Pawłem II


komentarze



Facebook