W Piśmie Świętym

Najważniejszą prawdą wyrażoną przez objawienie biblijne jest stwierdzenie, że źródłem światła jest Bóg. Z tego względu symbolika związana ze światłem jest obecna w całym Piśmie Świętym. Rozpoczyna się ono w światłach stwarzanego świata (Rdz 1–2), a kończy w blasku świateł nowego stworzenia (Ap 21; 2 P 3,13). Zatem symbolika związana ze światłem jest klamrą, która spina całe Pismo Święte.

Symbolika światła w Starym Testamencie

W opisie kapłańskim Bóg, stwarzając światło, udziela pierwszego błogosławieństwa: Bóg widział, że światłość jest dobra (Rdz 1,4). Z tego względu światłość staje się przewodnią nicią stwórczego dzieła Boga. To, co jest stwarzane, a przede wszystkim człowiek, wychodzi na światło. Ta funkcja światła, nadana mu przez Boga, sprawia, że w mentalności człowieka biblijnego jest ono ściśle powiązane z życiem. Jeśli przyjrzymy się kolejności stwarzania, to zauważymy, że Bóg stwarza pierwszego dnia światło, a dopiero czwartego dnia ciała niebieskie. Tak naprawdę bowiem nie ciała niebieskie są źródłem światła, ale Bóg, od którego zależy wszelkie życie. Taka kolejność ma również wydźwięk apologetyczny. W ten sposób autor biblijny wykazuje fałszywość ościennych kultów: emitujące światło ciała niebieskie nie są bogami, lecz podporządkowanymi Bogu stworzeniami.

W tradycji Księgi Wyjścia

Wraz z objawieniem Mojżeszowi imienia Boga (Wj 3,14) otwierają się nowe możliwości semantycznego ubogacenia s (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.

     


zobacz także

POSŁUCHAJ, TO DO CIEBIE

Ekumenizm czy obrona jedności?

ŻYĆ RAZEM - WIERZYĆ OSOBNO

Nowa nauka z mocą

Sekty z innego punktu widzenia


komentarze



Facebook