Archwium > Numer 328 (12/2000) > Czytelnicy w drodze > Echa dyskusji na temat Deklaracji "Dominus Iesus"

Echa dyskusji na temat Deklaracji "Dominus Iesus"

Kościoły siostrzane

O. Salij w swojej wypowiedzi dziwi się, że krytycy deklaracji Dominus Iesus poruszają problem wyrażenia „Kościoły siostrzane”, którego kard. Ratzinger nie porusza. Otóż problem ten pojawia się w wydanej przez kard. Ratzingera Nocie nt. wyrażenia „Kościoły siostrzane”, która dotarła do opinii publicznej równolegle z DI (mimo że wydana pod koniec czerwca). Ona to wzbudziła najwięcej kontrowersji i była odczytywana łącznie z DI (przynajmniej jeśli chodzi o ten rozdział DI, który traktuje o relacji Kościoła rzymskokatolickiego do innych Kościołów i wspólnot niekatolickich). O ile w DI nie ma treści nowych, to Nota nt. wyrażenia „Kościoły siostrzane” w swym duchu i treści jednoznacznie jest zaprzeczeniem wielu dotychczasowych deklaracji Kościoła rzymskokatolickiego.

Nie jest prawdą, że wyrażenie „Kościoły siostrzane” było używane jedynie w relacjach do Kościołów prawosławnych. Nie dziwi oburzenie ks. abp. Careya z Kościoła anglikańskiego, bo to właśnie w stosunku do Kościoła anglikańskiego po raz pierwszy użył tego zwrotu papież Paweł VI w 1970 roku (25 października podczas kanonizacji angielskich męczenników). Jeszcze 14 lipca tego roku (a więc po wydaniu Noty) anglikański bp M. Joynt i katolicki kard. Piovanalli z Florencji jako przedstawiciele międzykościelnej oficjalnej komisji ds. dialogu podpisali kolejny dokument, deklarując uroczyście w imieniu swoich (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.



Jacek Salij OP - ur. 1942, dominikanin, duszpasterz, emerytowany profesor teologii UKSW, autor wielu książek i artykułów, mieszka w Warszawie. (wszystkich teksty tego autora)

Józef Puciłowski OP - ur. 1939, dominikanin, dr historii, duszpasterz, kaznodzieja, autor wielu książek i artykułów z zakresu historii najnowszej. W latach 70. związany z opozycją antykomunistyczną. Do zakonu wstąpił w 1981 roku. W latach 1996-2004 pełnił funkcję wikariusza generalnego zakonu dominikanów na Węgrzech, wicedyrektor ds. nauki Dominikańskiego Instytutu Historycznego, wykładowca Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów, mieszka w Krakowie. (wszystkich teksty tego autora)

     


zobacz także

Post eucharystyczny

"ZRODZONY, A NIE STWORZONY"

Czy masz pewność, że sam nie poprosisz kiedyś o eutanazję?

Ogień z nieba

Czy naprawdę rozmawiam z Bogiem?


komentarze



Facebook