Śmierć za garnek mleka

Odpowiedź Kościoła nie jest tylko wycyzelowaną odpowiedzią filozofów moralistów, lecz niesie w sobie głębszy wymiar i głębszą możliwość odzewu niż ograniczona w swej możliwości władza publiczna, której przedstawiciele będą stawiali pytania etykom. Odpowiedź Kościoła wyrasta z głębi bogactwa jego duchowej tajemnicy.

 

Opowiadał mi były żołnierz II Korpusu o historii, jaka zdarzyła się w armii polskiej w Związku Sowieckim. W wyniku układu Sikorski — Stalin została utworzona na terenie Kazachstanu armia polska. Pokonując ogromne trudności, zjeżdżali do niej z całego sowieckiego imperium nieszczęśni zesłańcy, kilka lat wcześniej wywiezieni do łagrów ze wschodnich terenów Rzeczypospolitej. Mieli za sobą lata poniewierki, tułaczki oraz wyczerpującej pracy i upokorzenia. Wielu po drodze utraciło najbliższych. Do armii ściągał, kto mógł, nie tylko mężczyźni, ale też kobiety i dzieci. Warunki bytowe w rodzącym się wojsku były straszne. Panował głód. Dowódca armii, aby zapewnić przetrwanie i dać ludziom szansę wyjazdu z nieludzkiej ziemi, wprowadził drakońskie kary za kradzież żywności z wojskowych magazynów. Karą była śmierć. Chodziło o to, by sprawiedliwie rozdzielić niewielkie zapasy jedzenia. Jaką inną sankcję mógł wprowadzić dowódca? Mógł karać grzywną, ale ci ludzie i tak nie mieli pieniędzy. Mógł karać więzieniem, ale wszyscy właśnie wyszli z niewoli. Los w polskim więzieniu wydawał się czymś lepszym niż to, (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Wojciech Giertych OP - ur. 1951, dominikanin, profesor teologii moralnej w rzymskim Angelicum, Teolog Domu Papieskiego, ostatnio wydał "Fides et passio" (2016), mieszka w Watykanie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

PROGRAM NIEUŻYWANY

W nasze brudne dłonie

Niewykorzystany kapitał?

Zrodzony, a nie wyprodukowany

SUMIENIE OSACZONE


komentarze



Facebook