Archwium > Numer 306 (02/1999) > Między religiami > W poszukiwaniu św. Tomasza dla cywilizacji Orientu

W poszukiwaniu św. Tomasza dla cywilizacji Orientu
Historia zastosowania "inkulturacji" w Kościele katolickim ma swoje jasne i ciemne strony. Po II Soborze Watykańskim nadano jej wreszcie właściwe znaczenie i stopniowo staje się żywą praktyką. Wielkie dzieło misyjne zakłada przede wszystkim analizę "teologicznego miejsca możliwego spotkania", wybrania sposobu odpowiedniego przekazu Dobrej Nowiny, który umożliwiłby jej dogłębne zrozumienie.

W Azji znajduje się kilka niezwykłych punktów obecności chrześcijan europejskich. Kiedy patrzymy na kościół, ołtarz czy wystrój wnętrza, bez trudu odkrywamy import większości detali z bliskiej duchowo Portugalii czy Hiszpanii. Wydaje się nam to naturalne, że katolicka świątynia powinna mieć taki właśnie wygląd, co więcej uznajemy, że tkwi w niej pewna uniwersalność zrozumiała dla ludzi spoza naszej kultury. Procesje ze światłami w święto Matki Boskiej Fatimskiej w niewielkim Makao u progu Chin kontynentalnych, dostojni chrześcijanie z Goa w Indiach noszący portugalskie nazwiska i gorliwie przestrzegający Dekalogu, wreszcie piękne barokowe kościoły na Filipinach utwierdzają nas w przekonaniu o skuteczności misji w znanym nam, europejskim wydaniu. To prawda, że dzieło wielu misjonarzy przyniosło godny podziwu owoc w tych miejscach, które na trwałe już przynależą do świata chrześcijańskiego. Ale obraz klasycznych świątyń w egzotycznych dla nas krajach razi po pewnym czasie jakimś brakiem harmonii z otaczającą nas rzeczywistością. Są jakby żywcem przeniesione do od-rębnych kulturowo państw po to, by świadczyć o wielkości architektury Euro-py. W Indiach chociażby, gdzie tradycją jest siedzenie na samej ziemi, krzesła symbolizują pewną obcość, nienaturalność chrześcijaństwa w tym kraju. Wygląda to tak, jakby kościół zbudowano dla przebywających w tym kra- ju Europejczyków lub przynajmniej Indusów pragnących zmienić swą skórę. Zresztą podobne wrażenie odniosłem zarówno w Tajlandii, Indonezji czy Singapurze — katolicki czy anglikański kościół był najpierw symbolem obecności Europy, a do (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Piotr Kłodkowski - ur. 1964, dr filologii orientalnej, studiował na Uniwersytecie Jagiellońskim, Papieskiej Akademii Teologicznej, University College Cork i Quaid?i?Azam University, publikował w miesięczniku "Znak". (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Makao - katolicki bastion w Azji

Dżin wypuszczony z butelki

JAK DZIECI

Królewska mowa

Nad jeziorem Natron


komentarze



Facebook