Archwium > Numer 312 (08/1999) > Ekologia > Chrześcijanie a ekologia

Chrześcijanie a ekologia

W oczach chrześcijan wszelkie działania ekologów nie będą wiarygodne, dopóki nie będą podkreślały podstawowych praw: prawa do życia i to życia nie narodzonych, życia od momentu poczęcia do naturalnej śmierci. Mamy prawo przecież myśleć o jakieś uniwersalnej ekologii, o takim podejściu, które kładzie akcent na ochronę środowiska życia, na ochronę stworzenia.

 

Chciałbym ograniczyć się do kilku uwag odnoszących się w sposób krytyczny do dialogu pomiędzy chrześcijańską teologią a ekologią. Myślę, że dobrze byłoby nazwać pewne występujące w nim tendencje. W świecie dialog ten istnieje już dawno. Cieszę się, że i u nas zaczyna się on pojawiać. Na przykład Czeska Akademia Chrześcijańska posiada sekcję ekologiczną, a czasopisma teologiczne od czasu do czasu poświęcają swoje tomy tematyce związanej z ekologią.

W tym dialogu, ze strony radykalnych ekologicznych nurtów, ciągle na różny sposób powtarzają się pewne zarzuty skierowane pod adresem chrześcijan i chrześcijaństwa. Wydaje się, że można wyróżnić, mówiąc ogólnie, trzy zasadnicze problemy.

Po pierwsze, chrześcijaństwo albo też i judeochrześcijaństwo, już poprzez samo pojęcie stworzenia i zdefiniowanie miejsca człowieka, ponosi odpowiedzialność za antropocentryzm oraz za naukowotechniczne podejście do przyrody z wszystkimi konsekwencjami, które z tego wypływały i dalej wypływają. Po drugie, chrześcijanie na przestrzeni wiek (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomáš Halík - ur. 1948, wyświęcony tajnie na kapłana w roku 1978, pracował jako psychoterapeuta, obecnie duszpasterz akademicki, kieruje Czeską Akademią Chrześcijańską, wykłada filozofię i socjologię na Uniwersytecie Karola w Pradze. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Mistyka a duchowa diagnoza naszych czasów

Dotknij ran, wytrzymaj wątpliwości

Religia i polityka

Przemilczać czy upubliczniać

Czy Bóg jest tylko dla wierzących?


komentarze



Facebook