Archwium > Numer 304 (12/1998) > Cystersi > Mistyka a duchowa diagnoza naszych czasów

Mistyka a duchowa diagnoza naszych czasów

1. Wydaje się, że współczesne zainteresowania mistyką nie są tylko modą powierzchowną. Jest to jeden ze „znaków czasu”, zjawisko, które zasługuje na refleksję teologów, filozofów, socjologów, filozofów religii. Myślę, że „mistyka odpowiada na głębokie potrzeby ludzi naszych czasów, daje klucz do zrozumienia współczesnej sytuacji duchowej, ukazuje miejsce spotkania i dialogu różnych religii i duchowych tradycji, oraz otwiera drogi do odnowy chrześcijaństwa stającego twarzą w twarz z kulturowymi wezwaniami nadchodzącej epoki”. Refleksja nad historycznym kontekstem ożywionych zainteresowań mistyką w sposób oczywisty musi dotknąć wielu ważnych tematów, na przykład takich jak duchowa diagnoza współczesności i przyszła postać religii.

 
Na jakie potrzeby dzisiejszego człowieka odpowiada mistyka? Co te zainteresowania mistyką mówią o czasach nam współczesnych? Pogłębienie pragnienia wewnętrznego i bezpośredniego duchowego doświadczenia jest fenomenem, który w historii ciągle na nowo wypływa na powierzchnię i w jakiś sposób jest związany z tym, co dokonuje się w społeczeństwie i kulturze, w całościowym, duchowym klimacie epoki. Dostrzeżenie tych związków nie oznacza traktowania religijnych tendencji jako „produktu stosunków społecznych”. Z kolei ten, kto w mistyce widzi przede wszystkim dar Ducha, który wieje, kędy chce, nie musi odrzucać wyobrażenia, że ten dar i ten powiew przychodzi także jako odpowiedź na pragnienia ludzi w odpowiednim czasie &mdash (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Tomáš Halík - ur. 1948, wyświęcony tajnie na kapłana w roku 1978, pracował jako psychoterapeuta, obecnie duszpasterz akademicki, kieruje Czeską Akademią Chrześcijańską, wykłada filozofię i socjologię na Uniwersytecie Karola w Pradze. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Radziłem się dróg

Religia i polityka

Dotknij ran, wytrzymaj wątpliwości

Chrześcijanie a ekologia

Czy Bóg jest tylko dla wierzących?


komentarze



Facebook