PRACA NAD PRACĄ

Żyjemy w czasach, kiedy jeszcze raz trzeba podjąć poważną rozmowę o pracy. Paradoksalnie, w latach 80. ubiegłego wieku częściej na ten temat rozmawialiśmy niż obecnie. Po 1989 roku nastał w Polsce głupkowaty kapitalizm. Rafał Ziemkiewicz pewnie by powiedział, że kapitalizm postkolonialny. Starzy PZPR-owcy i ubecy się uwłaszczyli. Głoszono „dowcipną” tezę, że „pierwszy milion trzeba ukraść”, a potem to już można być uczciwym przedsiębiorcą. Związkom zawodowym, w tym „Solidarności”, doprawiano gębę hamulcowych postępu III RP. Coraz bardziej komplikowano prawo gospodarcze i prawo pracy, aby tzw. prosty człowiek nie mógł się w tym połapać, ale za to różni cwaniacy mogli łowić ryby w mętnej wodzie. „Lud pracujący” uczono na różne sposoby pokory (jak się nie podoba, to wynocha na bezrobocie), a zarazem kombinowania, bo przecież trzeba jakoś żyć.

W latach 80. mieliśmy wielkie katechezy Jana Pawła II na temat pracy. Papież na różne sposoby rozwijał tezę, że „praca ludzka stanowi najistotniejszy klucz kwestii społecznej” (Laborem exercens, 2). W 1987 roku w Gdańsku Ojciec Święty nauczał: „Prawda, że za pracę trzeba zapłacić, ale to jeszcze nie wszystko. Praca – to znaczy człowiek. Człowiek pracujący. […] Praca nie może być traktowana – nigdy i nigdzie – jako towar, bo człowiek nie może dla człowieka być towarem, ale musi być podmiotem. […] Praca otwiera w życiu społecznym cały wymiar podmiotowości człowieka, a także podmiotowości społeczeństwa, złożonego z ludzi pracujących”. Te i inne słowa papieża Polaka o pracy są dziś nie mniej aktualne (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Dariusz Kowalczyk SJ - ur. 1963, jezuita, profesor teologii, wykładowca teologii dogmatycznej, profesor Wydziału Teologii Papieskiego Uniwersytetu Gregoriańskiego w Rzymie, wykładowca dogmatyki; przez 10 lat był felietonistą miesięcznika "W drodze", opublikował m.in.: "Czy żyjemy w czasach Apokalipsy"; "Czy Jezus mógł się przeziębić?"; "Między herezją a dogmatem"; "Kościół i fałszywi prorocy". Mieszka w Rzymie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

Od Rydzyka do Owsiaka

Kompensacja za zakonne życie

RAPORTY O STANIE KOŚCIOŁA

Dziennikarze o Kościele, prawnicy o psach

Katolicy fair trade


komentarze



Facebook