WSPÓŁODCZUWANIE

Wystawę World Press Photo 2012 można oglądać z różnych perspektyw. Jako pokaz estetycznie dopracowanych zdjęć, jako zapis najważniejszych (zdaniem mediów) wydarzeń ubiegłego roku, prasówkę w obrazkach. Można też, co jest trudniejsze, potraktować to wydarzenie jako punkt wyjścia do zastanowienia się nad własną wrażliwością, nad odpowiedzialnością.

Uparci jak chwasty

„Naszym celem jest inspirować do zrozumienia świata” – głosi napis otwierający tegoroczną wystawę World Press Photo. Ale czy świat można zrozumieć? Czy możemy zrozumieć ukraińską prostytutkę, spoglądającą z plakatów reklamujących wystawę, Chińczyków wieszających portrety Mao „na szczęście”, szamankę z Kazachstanu, która oblewa krwią świeżo zarżniętej owcy grupę obnażonych ludzi? I czy na przeszkodzie wzajemnego porozumienia stają bariery kulturowe, czy może jeszcze coś w nas – coś, co trwożnie ukrywa się przed cudzym bólem, biedą, nieszczęściem, żeby się nimi przypadkiem nie zarazić?

Fotografie prezentowane podczas wystawy jak zawsze wywołują lawinę pytań. Nie wszystkie jednak. Ze spokojem można oglądać piękne ciała skaczących do wody sportowców, których ciemne sylwetki uchwycone na zdjęciu przez Adama Pretty’ego są eleganckie jak japońskie znaki. Linoskoczkowie na tle chmur z lekkością powierzają się żywiołom. Obok niezawodni pływacy (wdzięczny temat fotografii) i pewny wygranej Michael Phelps rozcinają wodę smukłymi ciałami. Tak, tutaj jest bezpiecznie. Na sąsiednich zdjęciach ścierają się meksykańscy zapaśnicy i rosyjscy bokserzy, ale wierzymy, że żadnemu nic się nie stanie. I (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Zofia Marduła - ur. 1986, absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, pracuje w Bibliotece Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

KLASZTOREM KAZNODZIEI JEST ŚWIAT

PYTANIA POD NOCNYM NIEBEM

Na końcu mapy

ZIEMIA, PLANETA LUDZI

Wysypiska i dzieła sztuki


komentarze



Facebook