TRZY RAZY DOOKOŁA ŚWIATA
Jezus miał świadomość, że Kościół pójdzie do pogan. On sam jednak skupiał się na formowaniu kręgu uczniów spośród Żydów. To Paweł przeniósł Ewangelię na grunt pogański.

FOT. A.A. MLECZKO


DOMINIK JARCZEWSKI OP: Pierwsze spotkanie z Pawłem w Piśmie Świętym to dość mocna scena. Czytamy, że kamienujący „złożyli swe szaty u stóp młodzieńca, zwanego Szawłem”. Czy to znaczy, że Szaweł był odpowiedzialny za śmierć Szczepana?

DANUTA PIEKARZ: Jego odpowiedzialność wyrażona została w innym zdaniu: „Szaweł zaś zgadzał się na zabicie go” (Dz 8,1). To, że pilnował szat, nie jest dla nas jednoznaczne. Dlaczego Paweł sam nie brał udziału w kamienowaniu, skoro zgadzał się na nie? Niektórzy uważają, że jako obywatel rzymski nie chciał brać udziału w czymś, co prawdopodobnie było zwykłym linczem. Być może wykorzystano moment, kiedy nie było w Jerozolimie rzymskiego prokuratora – poprzedni bowiem wyjechał, a następny jeszcze nie przyjechał. Szaweł był świadkiem wyroku śmierci, którego nie wydał żydowski sąd i który nie został zatwierdzony przez żaden trybunał rzymski. Dlatego być może nie chciał w tym bezpośrednio brać udziału.

Ale potem nie ma już oporów, żeby prześladować chrześcijan. Tu też można zapytać, skąd miał taką władzę. Czy to nie Rzymianie wówczas rządzili?

Szaweł występuje tu jako przedstawiciel władzy religijnej. Zauważmy, że kiedy jedzie do Damaszku, bierze listy polecające od arcykapłana. Niektórzy egzegeci zastanawiali się wprawdzie, czy władza arcykapłana jerozolimskiego rozciągała się aż na Damaszek, ale dziś mamy przesłanki, by twierdzić, że tak było. Śmierć Szczepana to pierwsza scena, kiedy widzimy wrogość Szawła wobec Kościoła. Później zostanie ona ukazana w szerszej perspektywie.

Skąd ta (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Danuta Piekarz - doktor teologii biblijnej, italianistka, wykłada na Uniwersytecie Jagiellońskim, Uniwersytecie Papieskim Jana Pawła II i w dominikańskim Kolegium Filozoficzno-Teologicznym w Krakowie; od wielu lat współpracuje z salwatoriańskim Centrum Formacji Duchowej w Krakowie jako tłumaczka i konferencjonistka; autorka książek: "(Nie) bój się Boga. Co Biblia mówi o lęku?"; "Słowo, które stwarza. Medytacje nad Starym Testamentem", "Słowo, które zbawia. Medytacje nad Nowym Testamentem". Mieszka w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

Dominik Jarczewski OP - ur. 1986, dominikanin, doktor filozofii uniwersytetu Paris 1 Panthéon-Sorbonne, wykładowca Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów, mieszka w Krakowie. (wszystkich teksty tego autora)

     


zobacz także

BOSKI PAKIET

PRZEWODNIK LITURGICZNY

ZMIENIAĆ ZIEMIĘ W NIEBO

ON I ONE

CZY PAN BÓG MA IMIĘ?


komentarze



Facebook