Archwium > Numer 497 (01/2015) > Orientacje > PYTANIA POD NOCNYM NIEBEM

PYTANIA POD NOCNYM NIEBEM

Fotografie, które zostały nagrodzone w konkursie World Press Photo, można oglądać na wiele sposobów – jako pokaz perfekcyjnej techniki autorów z całego świata, jako sztukę – podziwiając kompozycję każdego kadru, światło, barwy; wreszcie jako wielki reportaż, mozaikę, kolaż złożony z migawek wydarzeń, które przyciągały uwagę w minionym roku. Można także poszukać klucza do scen, przez które przeprowadzają nas mistrzowie obiektywu, ścieżki wiodącej w stronę ich wspólnego sensu. Ale czy to w ogóle możliwe?

Opłakiwanie

Obraz w mediach ma większą wagę niż słowa – to banalne stwierdzenie ma znaczenie poznawcze: obrazy nie zatrzymują się na granicy obcego języka, są otwarte na interpretację, odwołują się do szybkich, prostych reakcji emocjonalnych. Fotografia każdemu widzowi opowiada od nowa swoją historię, uchwyconą z punktu widzenia człowieka z aparatem – jest prawdziwa jak dokument i skonstruowana jak dzieło sztuki. Jednak czy da się jeszcze obronić „prawdziwość” dokumentu? Informacje, które docierają do nas za pośrednictwem mediów, zawsze są ograniczone czyjąś interpretacją, linią programową stacji, sposobem wprowadzenia w temat przez prezentera. Widzimy to, co inni pozwalają nam zobaczyć. Co widzielibyśmy na zdjęciach z konkursu, gdyby zaginęły gdzieś podpisy do nich? Czy w uchwyconych na zwycięskiej fotografii Johna Stanmeyera ludziach z wyciągniętymi w nocne niebo telefonami komórkowymi widzielibyśmy dramatyczne wołanie o pomoc, czy tylko powszechną chęć dzielenia się w mediach społecznościowych niezwykłym widokiem? W taki sam sposób można z (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Zofia Marduła - ur. 1986, absolwentka socjologii na Uniwersytecie Jagiellońskim, pracuje w Bibliotece Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Polskiej Prowincji Dominikanów w Krakowie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

KONIEC REPUBLIKI BIAŁYCH

ZIEMIA, PLANETA LUDZI

Co porusza Słońce i gwiazdy

Wysypiska i dzieła sztuki

Na końcu mapy


komentarze



Facebook