O SACRUM INACZEJ
Transatlantyk Festival, Poznań 7-14 sierpnia

Fayçal Safi i Brahim Tekfa w filmie Apostoł. FOT. MATERIAŁY PRASOWE


 Festiwalu Transatlantyk nie trzeba chyba nikomu przedstawiać. Od pierwszej edycji w 2011 roku przyciągnął do Poznania tłumy widzów i stał się ważnym filmowym wydarzeniem dla wielbicieli kina z całego kraju. W tym roku już po raz trzeci miesięcznik „W drodze” będzie miał swój udział w wyborze i prezentacji filmowej oferty festiwalu. W 2013 roku w ramach sekcji „Sacrum w kinie” zaproponowaliśmy widzom m.in. Meteorę Śpiącą królewnę, rok później patronowaliśmy pokazom filmów A jeśli Bóg jest Droga krzyżowa.

„Kino poruszające wątki religijne to wciąż niewielki margines współczesnego filmu. Tym bardziej cieszymy się, że w ramach Transatlantyk Festival Poznań będziemy mogli przedstawić filmy, którym udaje się nie popaść w pobożny oleodruk lub nieznośny kicz, a które z drugiej strony próbują pokazać fenomen doświadczenia religijnego nie tylko z perspektywy socjologicznej, ale i duchowej” – pisał dwa lata temu o. Roman Bielecki, redaktor naczelny miesięcznika.

W tym roku wracamy do sekcji „Sacrum w kinie” i prezentujemy pięć tytułów. Przy ich wyborze przyświecała nam myśl, żeby zaproponować filmy, które dotkną szeroko pojętego tematu duchowości, potrzeby wiary, relacji do Boga i do bliźnich bez popadania w ideologizowanie, wywyższanie jednej religii nad drugą czy wskazywanie jedynej słusznej drogi.

W sierpniowym numerze „W drodze” postanowiliśmy zamieścić minirecenzje naszych festiwalowych propozycji. W ten sposób chcemy nie tylko zaprosić do Poznania wszystkich jeszcze niezdecydowanych, ale też zwrócić uwagę na wartościowe filmy, z których prawie żaden nie miał jeszcze polskiej premiery.

Apostoł

reż. Cheyenne Carron, Francja 2014

 Akim i Youssef mieszkają we francuskim miasteczku. W prowadzonej przez wuja, imama, szkole przygotowują się, aby zająć w przyszłości jego miejsce. Tymczasem w sąsiedztwie dochodzi do brutalnej zbrodni. Młody Arab napada i morduje sąsiadkę, siostrę miejscowego proboszcza. Duchowny nie tylko nie wyprowadza się, ale proponuje wsparcie rodzicom zabójcy, którzy muszą zmierzyć się ze zbrodnią i osądzeniem dziecka, ale i z możliwymi atakami sąsiadów.

Akim nie potrafi zrozumieć motywacji księdza. Zbrodnia i okazane miłosierdzie coraz bardziej zaprzątają jego głowę. Krąży wokół nich, aż w końcu, w tajemnicy przed najbliższymi, umawia się na rozmowę z duchownym i otrzymuje od niego Biblię. Gdzieś między kolejnymi lekcjami Koranu, wizytami w kościele i potajemną lekturą Pisma Świętego rodzi się w nim pragnienie chrztu. Czy jednak ma w sobie tyle sił, żeby zapłacić za to najwyższą cenę? Wszak jego rówieśnicy, którym daleko do islamistycznych terrorystów, są bezwzględni wobec odszczepieńców. A co z rodziną? Czy bliscy zasłużyli na taki dramat?

To nie jest film o wyższości jednej religii nad drugą. 

(...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Magdalena Wojtaś - absolwentka filologii polskiej i germańskiej na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza. Mieszka w Poznaniu. (wszystkie teksty tego autora)

Dominik Jarczewski OP - ur. 1986, dominikanin, doktor filozofii uniwersytetu Paris 1 Panthéon-Sorbonne, wykładowca Kolegium Filozoficzno-Teologicznego Dominikanów, mieszka w Krakowie. (wszystkich teksty tego autora)

     


zobacz także

W CIENIU KONFLIKTU

JESTEM TUTAJ

UWIĘZIENI W CZASIE

FILM O ŻYCIU

ŹRÓDŁO MIŁOŚCI


komentarze



Facebook