Archwium > Numer 512 (04/2016) > Orientacje > ŻYĆ, NIE TYLKO PRZEŻYĆ

ŻYĆ, NIE TYLKO PRZEŻYĆ
Mustang. reżyseria: Deniz Gamze Ergüven; występują: Güneş Şensoy, Doga Zeynep Doguşlu, Elit Işcan, Tugba Sunguroglu, Ilayda Akdogan; Francja, Niemcy, Turcja, Katar 2015, dystrybucja: Gutek Film.

Lale, Ece, Nur, Sonay i Selma ? siostry z filmu Mustang FOT. GUTEK FILM


Wyglądają prawie tak samo. Pięć sióstr w różnym wieku – Lale, Ece, Nur, Sonay i Selma – wszystkie jednakowo piękne, nic więc dziwnego, że uganiają się za nimi chłopcy. Atmosfera sprzyja zabawie: jest koniec roku szkolnego, rzecz dzieje się w małym, nadmorskim miasteczku, zatem dokąd pójść, jeśli nie na plażę, by świętować początek wakacji? Niestety, to nie początek, a koniec – koniec normalnego życia normalnych dziewczyn z normalnego kraju na południu Europy. Jedna z sąsiadek donosi ich babci o rzekomo frywolnych zabawach na plaży. Starsza pani i jej syn stawiają sprawę jasno – zamykają dziewczęta w domu. Nie wypuszczą ich do czasu, aż te – jak tradycja nakazuje – wyjdą za mąż, a oni sami w końcu pozbędą się kłopotu.

Ale Mustang tureckiej reżyserki Demiz Gamze Ergüven nie byłby tak dobrym filmem, gdyby koncentrował się tylko na krytyce wiejskiego społeczeństwa, dla którego aranżowane małżeństwa są chlebem powszednim. Więcej, obraz wykpiwa ten model rodziny, przedstawiając głowę domu jako krzykliwego safandułę, drżącego przed chmurnym obliczem własnej matki. Wygląda na to, że nawet tutaj rządzą kobiety, choć przecież to one, z pokolenia na pokolenie, są wybierane przez mężczyzn niczym sklepowy towar. Najpiękniejsze sceny tego nominowanego do Oscara filmu oglądamy wtedy, gdy reżyserka z dramatu przechodzi płynnie w kino młodzieżowe. A ono od zawsze opowiada tylko o jednym – o potrzebie wolności.

Małżeństwa z przymusu

Ktoś powiedział, że Mustang to turecka wersja Przekleństw niewinności. Niekoniecznie. Podczas gdy bohaterki filmu Sofii Coppoli c (...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Jacek Sobczyński - ur. 1985, absolwent filmoznawstwa na Uniwersytecie im. Adama Mickiewicza w Poznaniu. Był redaktorem prowadzącym miesięcznika "Film", publikował m.in. na łamach pism "Przekrój","K MAG", "Exklusiv", "Polska Times" oraz na portalach Filmweb i Onet. Odpowiedzialny za program festiwalu filmowego Transatlantyk. Redaktor książki "Świat żelaznych szmat" Zygmunta Kałużyńskiego oraz autor powieści "Nie rozumiemy się bez słów". (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

CZŁOWIEK Z WĘGLA

KTO NAPRAWDĘ ZABIŁ?

POJEDYNEK

ZABIĆ SIĘ - ŁATWO POWIEDZIEĆ

WIDOK Z POZYCJI KLĘCZĄCEGO


komentarze



Facebook