ZATRUTE ŹRÓDŁO

Wojciech Surówka OP

Byłam niedawno uczestnikiem rozmowy na temat grzechu pierworodnego i przyznam, że w pewnym momencie zabrakło mi argumentów – pisze pewna pani. – Moi rozmówcy pytali: Dlaczego grzech ten przechodzi z pokolenia na pokolenie, dlaczego niewinne dziecko, które przychodzi na świat, ma grzech pierworodny, skoro Pan Jezus za nas umarł i zmartwychwstał?

 

Pytanie rzeczywiście nie jest proste i nawet wytrawnym teologom może brakować argumentacji. Ślad tych trudności odnajdujemy w Katechizmie Kościoła katolickiego.Czytamy tam, że „przekazywanie grzechu pierworodnego jest tajemnicą, której nie możemy w pełni zrozumieć” (KKK 404). Nauka o grzechu pierworodnym odwołuje się do naszej wiary. Wyjaśnienia, które dają teologowie, mogą nas jedynie przybliżyć do tajemnicy, natomiast nie są w stanie jej wytłumaczyć. Dlatego na wstępie warto podkreślić, że o Bogu możemy wiele powiedzieć, jednak zawsze więcej w Nim pozostaje tego, co jest niepoznawalne dla rozumu człowieka.

Moją odpowiedź chciałbym podzielić na dwie części. Po pierwsze, należy się zapoznać z klasyczną teorią grzechu pierworodnego, która została wypracowana w tradycji Kościoła. Następnie przedstawię dwie współczesne koncepcje, które w nowy sposób starają się wyjaśnić tę samą prawdę.

Co to jest grzech pierworodny

W przekazach biblijnych nie znajdziemy wzmianki o grzechu pierworodnym, jednak wielokrotnie wspomina się o grzechu. Możemy zauważyć, że grzech pojawia się w dwojakiej postaci: (...)

(...)

Dostęp do treści serwisu jest płatny.


Aby wyświetlić pełny tekst musisz być zalogowany
oraz posiadać wykupiony dostęp do tego numeru.


Wojciech Surówka OP - ur. 1975, dominikanin, duszpasterz, dyrektor Instytutu Nauk Religijnych św. Tomasza z Akwinu w Kijowie. (wszystkie teksty tego autora)

     


zobacz także

MIŁOŚĆ BLIŹNIEGO DROGĄ DO BOGA

Czułość i wierność

PAŚĆ ZNACZY KOCHAĆ

ŁZY WSZYSTKICH ŚWIĘTYCH

APOSTOŁOWIE CZASÓW OSTATECZNYCH


komentarze



Facebook